verboden

Hoe moet je afvallen?

De beste tips om op een normaal tempo af te vallen

Gewicht verliezen, de wijzer van de weegschaal de goede kant op laten gaan. klaar zijn voor het strandseizoen. Veel mensen met overgewicht, misschien jij wel, zouden willen dat ze wat minder zouden wegen. Maar hoe moet je afvallen?

Je hebt het vast al eerder geprobeerd. Vol goede moed begon je (meestal morgen of na het weekend) met het voornemen om nu toch echt nee te zeggen tegen dat gebakje, ‘s avonds niet meer naar de chips te grijpen en geen twee of drie keer op te scheppen met het avondeten.

Gewapend met goede voornemens, een flesje water en een appel ga je ‘s ochtends naar je werk. Dat gaat goed, je voelt je maag af en toe wel, maar jij weet waarvoor je het doet: afvallen. Toch merk je dat je op een gegeven moment voor de bijl gaat. Zo ongezellig om geen gebakje te nemen, Lekker wijntje bij het eten of gewoon chocola bij de thee, omdat dat zo lekker smelt in je mond in combinatie met de thee. Begin je al te kwijlen? Ik ook. En toch lukt het me om redelijk op gewicht te blijven. Ik ken het geheim: het zit niet in een zakje, je kunt het niet kopen, je hebt het zelf in de hand. Je moet het alleen even ontdekken.

En wie ben ik dan? Ik ben jaren bezig geweest met grip op mijn gewicht te krijgen. Ondanks sporten, kwam er steeds meer Kees bij. Rond mijn middel, op mijn buik en ook in mijn gezicht. Sluipend ging het, elke keer weer een kwart kilootje. Je zag me niet plotseling dikker worden. Nee, was dat maar het geval, dan was ik er wel eerder serieus mee aan de slag gegaan.

Ik heb ook gevast, dagen op twee boterhammen en een fles water geleefd. Het gevolg: onaangename luchten die vanuit de maagstreek naar boven borrelden, een naar gevoel van honger en een tijdelijke gewichtsdaling. Tijdelijk ja, want dat risico loop je als je tijdelijk je eetpatroon gaat aanpassen om kilo’s kwijt te raken. Dat gaat je misschien lukken, maar de pret is dan vaak maar kort. Hier volgen tips om op een normale manier en gezond af te vallen in een natuurlijk tempo.

1. Zie afvallen niet als doel

Afvallen is een middel om tot een gezond en prettig gewicht te komen. Het is geen doel op zich. Hou dat in gedachten.

2. Bedenk goed of je het wil

De beste motivatie is de motivatie van binnen uit, de zogeheten intrinsieke motivatie. De wil is sterk, maar je moet ‘m wel gebruiken. Jij hebt een einddoel en jij hebt het zelf in handen of je het gaat bereiken. Niet iemand die jou een taartje voor zet of een biertje in handen drukt.

3. Hou je goede voornemen voor jezelf

Jij wilt afvallen en hebt daar echt geen steun of tips van familieleden voor nodig. Als je afhankelijk bent van complimenten, kom je in een moeilijke positie. Als niemand er iets van zegt, dan heb je een probleem. Als je het voor jezelf houdt en je zelf denkbeeldig een schouderklopje geeft als het goed gaat, heb je geen anderen nodig om je goed te voelen.

4. Hou je voedings- en bewegingspatroon bij

Elk pondje komt door het mondje. Dat klinkt simpel en dat is het ook. Als je gaat bijhouden wat je allemaal op een dag eet, zul je schrikken. En je zult je bewust worden van hoeveel caloriën je nuttigt. Een handige manier om bij te houden wat je eet en verbruikt is de app Fatsecret. Het is een handige, gebruiksvriendelijke app waarin je kunt invullen wat je hebt gegeten. Ook het scannen van streepjescodes is mogelijk. Je geeft ook in hoeveel je beweegt op een dag en je ziet op de calorie nauwkeurig hoe de verhouding tussen innemen en verbranden is. Zo kun je ook een keer die lekkere stroopwafel nemen, omdat je nog weet dat je ‘s avonds nog een half uurtje gaat hollen.

Hoe moet je afvallen

5. Laat dure afslankspullen links liggen

Repen met weinig calorieën, vetverbranders, wonderolie? Vergeet het maar. Misschien dat er iets van werkt, maar ze zijn schreeuwend duur en uiteindelijk bepaalt toch de hoeveelheid ingenomen en verbruikte calorieën of je opgeslagen lichaamsvet verbrandt of juist wat extra toevoegt. Een kilo lichaamsvet levert ongeveer 7000 calorieën aan energie op. Als je in een week 3500 caloriëen minder eet dan verbruikt,, raak je een halve kilo vet kwijt.

6. Plaatselijk afvallen is onzin.

Niet pillen of drilmachines bepalen waar je lichaamsvet verdwijnt, maar je lichaam zelf. Elke keer weer een verrassing. Als je volhoudt zie je echt wel de zwembandjes of het buikje minder groot worden. Je kunt er niet op trainen. Buikspieren oefenen heeft geen invloed op je hoeveelheid buikvet.

(Visited 110 times, 1 visits today)
De eigenschappen van een player